Bloglove
Piszemy dla ciebie

Strategia Social Media w 5 krokach

strategia social media

Jest wiele miejsc w sieci gdzie możesz spotkać, odnaleźć i pozyskać swoich klientów. LinkedIn, Youtube, Instagram, Pinterest, Facebook (jak na razie i chyba jeszcze długo największy portal społecznościowy). Bądź tam, gdzie są twoi klienci – to hasło-klucz. Oto 5 porad jak tym kluczem otworzyć sobie drzwi do zarabiania pieniędzy.

 

  1. Gdzie są twoi klienci?

Jak sprawdzić gdzie najchętniej w sieci spędzają czas twoi klienci?
Możesz ich po prostu zapytać, na przykład gdy podchodzą do kasy. Proste, prawda? Możesz też zrobić badania, prosząc klientów o wypełnienie krótkiej ankiety. Monitoruj swoją stronę internetową, dzięki temu dowiesz się skąd najczęściej do ciebie trafiają oraz jakie hasła i treści sprawiają, że odwiedzają właśnie twoją stronę.

  1. Obserwuj konkurencję

To dobry sposób, na opracowanie planu działania w Social Media. Sprawdzaj z jakich portali i narzędzi korzysta twoja konkurencja, jakie treści publikują dla swoich klientów, jak dużo mają fanów, followersów. Obserwuj jaką mają strategię do promowania swoich produktów i usług. Nie kopiuj, ale zawsze możesz się zainspirować.

  1. Promocje, rabaty, oferty tylko dla fanów

Daj swoim fanom coś wyjątkowego, coś czego nie znajdą nigdzie indziej. Zrób konkurs na Facebooku, wyjątkową ofertę dla osób, które obserwują twoją markę na Instagramie. Niech poczują, że dzięki temu że są twoimi fanami dostaną coś ekstra.

  1. Daj coś więcej

To oczywiste, że chcesz sprzedać swój produkt czy też usługę. Jednak żeby to zrobić musisz dać swoim klientom coś więcej niż tylko link do sklepu, czy strony www. Jak to zrobić? Twórz treści powiązane z produktem, pokaż że masz do zaoferowania coś więcej. Jeśli sprzedajesz rowery to możesz stworzyć bloga o ich naprawie. Napisz jak w prosty sposób konserwować sprzęt przed zimą. Co zrobić, żeby wiosną nie tracić czasu na serwisowanie. Napisz o najnowszych modelach, które będą dostępne za jakiś czas albo o ciekawych trasach, które są w okolicy. Dzięki temu twoi klienci poczują, że dajesz im coś wyjątkowego, w dodatku za darmo. Jeśli zrobisz to dobrze, chętnie podzielą się tą informacją ze swoimi znajomymi.

  1. Sprzedawaj za pomocą Social Media

Dziś już nikt nie zastanawia się, czy social media sprzedają. To oczywiste, że tak. Pytanie jak to zrobić? Do fajnie przygotowanych grafik wklejaj link do strony sklepu – pokaże się on twoim fanom i jest większa szansa, że ich zainteresuje. Załóż sklep na Facebooku, dzięki temu klienci nie będą musieli opuszczać swojego ulubionego portalu, żeby zrobić zakupy. Zintegruj tradycyjny sklep z portalami społecznościowymi (pod zdjęciami produktów dodaj przyciski „lubię to”, „udostępnij”, „tweet”), dzięki temu prostemu zabiegowi klienci chętniej podzielą się ze swoimi znajomymi treścią z twojego sklepu.

Na bieżąco monitoruj rezultaty. Miej świadomość, które działania przekładają się na realne korzyści i podążaj dalej w tym kierunku. Voilà!

Read more

To nie to co myślisz, czyli… reklama

target-454197_1280Większość osób słysząc słowo „reklama”, myśli: pewnie chodzi o bilbord, gazetę, radio lub telewizję. Firmy chcące zainwestować w promocję zazwyczaj szukają wsparcia właśnie w wyżej wymienionych narzędziach reklamy. Jak się często później okazuje, jest to ich dużym błędem.

Gdy ktoś decyduje się przeznaczyć określone (mniejsze, bądź większe) środki na reklamę, powinien zadać sobie pytanie: co chcę osiągnąć dzięki tej promocji? Nie ważne czy będą to nowi klienci, budowanie pozycji na rynku, czy poprawa wizerunku. Wszystkie te założenia potrzebują zbudowania odpowiedniej strategii reklamy. Z pewnością media, czy firmy sprzedające bilbordy mu w tym nie pomogą, a jedynie będą przekonywać do wyboru własnych usług, myśląc tylko o korzyściach finansowych, odstawiając na boczny tor rezultat, jaki przedsiębiorca chce osiągnąć promocją.

Kluczem każdej dobrej strategii reklamy jest zastanowienie się i ustalenie, gdzie dokładnie przebywają klienci i jak można do nich najskuteczniej dotrzeć. Przykład: zakładając, że klienci to ludzie w wieku 25-30 lat, nie posiadający rodziny, lubiący weekendowe imprezowanie, to najlepszym przykładem nieskutecznej promocji jest w tym wypadku reklama w radiu. Aby dotrzeć do takiej grupy osób dzięki radiu, trzeba mieć szczęście porównywalne do trafienia szóstki w totka! Na dodatek kuponem puszczonym metodą chybił-trafił. Po pierwsze klienci muszą słuchać akurat tej, a nie innej stacji radiowej, po drugie muszą słuchać jej akurat o tej porze, kiedy będzie emitowana reklama. Ponadto muszą mieć pogłośniony odbiornik i bardzo uważnie słuchać komunikatu, który jest zazwyczaj krótki.

Nie jest łatwo trafić do klienta z tradycyjną reklamą. Na szczęście jest Internet i media społecznościowe. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że dzięki narzędziom takim jak Facebook można dotrzeć do osób o określonej grupie wiekowej, a nawet konkretnych zainteresowaniach. Bo po co wydawać pieniądze, jeśli reklama trafia do osób, na których zupełnie wam nie zależy? To nie ma sensu.

Wszystko oczywiście zależy od charakteru biznesu, ale często lepiej jest zaistnieć na Facebooku, gromadzić prawdziwych fanów i reklamować się właśnie tam. Dobra reklama to taka, która dociera wprost do tych odbiorców, na których ci zależy. Jeśli sam nie potrafisz, nie jesteś w stanie (lub zwyczajnie nie masz czasu) przemyśleć swojej strategii reklamy, nie rób tego na siłę. Zgłoś się do kogoś, koto się na tym zna i pomoże Ci wybrać grupę docelową, ustali cel oraz powie jak targetować reklamę tak, aby była skuteczna. To tańsze niż standardowa reklama, a przynosi większe – bo realne i mierzalne – korzyści. Pamiętaj, że gorzej jest popełnić społecznościowy falstart, niż nie wystartować wcale… A jeśli już startujesz warto powalczyć o podium 😉

Read more

Social biznes w social świecie

7563.Business-Social-MediaObecność w social media dawno przestała być tylko dodatkiem do podstawowych działań w sferze komunikacji firmy. Powstało wręcz pojęcie social biznesu, który jest niczym innym jak wykorzystaniem sieci ludzi do stworzenia nowych wartości i szans biznesowych.

Tradycyjny marketing pomału umiera. Konsumenci są znudzeni jednostronnym komunikatem płynącym z radia, telewizji i gazet. Chcą czegoś więcej – interakcji. Chcą odpowiadać na to, co się do nich mówi, budować stałe relacje z markami i dzielić się tym z innymi. W ciągu najbliższych lat posiadanie zorientowanej wokół marki społeczności będzie stanowić wymóg udanego biznesu. Bo biznes robią ludzie z ludźmi, nie z firmami.

Kreatywne wykorzystanie kanałów społecznościowych oraz angażowanie konsumentów to klucz do budowania relacji i pozyskania mini-ambasadorów marki. Im więcej ich zdobędziesz, tym lepiej dla ciebie. Statystyczna niezadowolona osoba opowie o swoich doświadczeniach ośmiu znajomym. W drugą stronę nie działa to już tak dobrze, lepiej żeby statystyczny słuchacz osoby niezadowolonej już znal markę o której mówi i skontrował swoim pozytywnym odczuciem na jej temat.

Internet świetnie sobie radzi jako zamiennik tradycyjnych mediów. Coraz więcej osób korzysta wyłącznie z nośników multimedialnych. Razem z powstaniem nowych mediów, powstał nowy PR i nowy marketing. Reguły gry się zmieniły. Klient już nie szuka produktów i usług, to one znajdują jego, reagują na potrzeby, są polecane przez znajomych. Business is no longer business, business is social business.

Read more

Social media – po co mi to?

zdj. onyxdigital

Skala zjawiska, jakim są social media nie ma sobie równych w skali ludzkości. Co minutę na Facebooku pojawia się ponad 700 tys. nowych statusów i 0,5 mln komentarzy. Na YouTube w tym samym czasie zamieszczanych jest 25 godzin nowych materiałów wideo.

Wyobraź sobie, jak ogromny potencjał reklamowy niesie za sobą promocja przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Ponad połowa użytkowników social media obserwuje za ich pomocą swoje ulubione produkty i jest powiązana z co najmniej jedną marką. Po co? Ludzie są z natury istotami społecznymi, lubią żyć w grupie i dzielić radości, smutki, a także swoje przemyślenia i pasje. 30% publikuje wpisy związane z markami, wyraża opinię i emocje związane z produktami i usługami. Komentarze publikowane w mediach społecznościowych mają ogromny wpływ na kreowanie rzeczywistości.  Biorąc pod uwagę fakt, że 78% konsumentów ufa opinii innych, warto poważnie rozważyć promocję za pomocą tego kanału. Warunek konieczny – wiedza na temat tego, co się chce przekazać i w jaki sposób. Tutaj nie wystarczy być, trzeba być prawdziwym i wiedzieć po co się to robi.

No i wypadałoby też wiedzieć jak i gdzie? Kanały komunikacji uległy rewolucji, która wciąż trwa i ciężko określić dokąd zmierza. Żeby nie zostać w tyle, trzeba iść naprzód, równym krokiem z duchem czasu i technologią. Warto jednak najpierw zadać sobie podstawowe pytanie: gdzie są moi klienci? I podążać właśnie w tym kierunku. Nie zgodzę się z twierdzeniem, że social media nie są dla każdego. Mówią, że jeśli nie masz Facebooka to nie istniejesz – coś w tym jest. A kiedy próbujesz dotrzeć do grupy 50+ która na Facebooku nie jest liczna, to spróbuj na Nk.pl. Gdy masz ofertę skierowaną do konkretnej grupy specjalistów, bądź aktywny na Goldenline i LinkedIn. Każda z sieci społecznościowych ma specyficznych odbiorców. Żeby dostosować swoje działania do zamierzeń, musisz znać swoją grupę docelową i we właściwy dla niej sposób, odpowiednim kanałem doń przemówić.

Pamiętaj, niezależnie od tego do kogo mówisz, rób to z pasją. Social media nie wybaczają. Sztuczną reklamą nie zawojujesz świata społeczności, spotkasz się z bezlitosną Panią Krytyką i pozostawisz po sobie niesmak. Ludzie muszą zaufać, zobaczyć „ludzką twarz” marki, przekonać się, że komunikacja odbywa się z tego samego poziomu, na którym się znajdują. Pasja + kreatywność = socialsukces.

Read more