Pokaż mi swoją wizytówkę, a powiem ci kim jesteś
Mówią, że dłonie są wizytówką kobiety, że buty są wizytówką człowieka. Co to znaczy? Muszą być zadbane, czyste i schludne. Są wizytówką – czymś ważnym, szczegółem, który jeśli jest niedopracowany może negatywnie zadziałać na odbiór całości. Dlaczego więc wizytówkom biznesowym poświęca się tak mało uwagi?
Najtańsze poproszę – to chyba najczęstsza riposta na przedstawione propozycje wyduku tych małych wielkich kartoników. Najtańszy pakiet: papier kredowy mat, niska gramatura, bez dodatkowych uszlachetnień. No bo przecież to i tak się rozdaje. Zgoda, ale po wręczeniu wizytówki, obdarowany ją zachowuje – do tego służy! Ba, ludzie mają nawet klasery do przechowywania tych wizytówek. To taka namiastka człowieka, biznesu, który prowadzi, jego produktu lub umiejętności na wypadek potrzeby z nich skorzystania.
Jak w takim klaserze wizytówka ma być zauważona, jeśli wygląda podobnie jak 90% jej współtowarzyszek? (I czy twoja jest w ogóle na tyle atrakcyjna, żeby do niego trafić?) Szanse na wylosowanie własnie twoich usług z klasera nie są tak małe, jak by się wydawało. Gorzej, gdy obdarowany (czyli twój potencjalny klient) nie posiada albumu w twardej oprawie, który chroni kartoniki o najniższej gramaturze. Przechowuje je w torbie, kieszeni lub pośród bezmiaru szuflad biurowych, gdzie narażone są na nieskończenie wiele bodźców, niekoniecznie przyjemnych.
Nie tylko perfekcjoniści zwracają uwagę na takie „szczegóły”, nie jest potrzebne ponadprzeciętne poczucie estetyki, żeby stwierdzić, że coś jest marnej jakości. Wizytówka ma zapadać w pamięć, ma być czytelna, związana z rodzajem działalności jaką prowadzi jej właściciel, ma spowodować łańcuch działań: 1 – przyciągnięcie uwagi; 2 – skojarzenie z profilem usług; 3 – kontakt. Wizytówka ma przetrwać ewentualność jej przekazywania dalej przez kolejnych zadowolonych klientów. Nie może się zniszczyć, rozmazać, pogiąć, zamoknąć. Nie może. Nie wolno jej, to by znaczyło, że nie spełnia swojej funkcji.
Zamawiając projekt i wykonanie wizytówki (czyli czegoś ważnego, tego szczegółu, który jeśli jest niedopracowany może negatywnie zadziałać na odbiór całości) pamiętnej, że robisz to raz na rok, dwa lata lub rzadziej, że będzie Ci służyć codziennie przez rok, dwa lata lub więcej, że ktoś będzie ją przechowywał przez kolejny rok, dwa lata lub jeszcze dłużej i że może ona mieć wpływ na podjęcie decyzji o rozpoczęciu (lub nie rozpoczęciu) współpracy z tobą i twoją firmą.